Groeien met je bedrijf: waar moet je op letten?
Je bedrijf laten groeien gaat gepaard met een aantal grote uitdagingen. Een misvatting die bij veel mensen rondzweeft, is dat je als start-up eenmaal binnen bent, de miljoenen zullen binnenstromen. Helaas is dit niet het geval. Toch kun je je bedrijf laten groeien op allerlei manieren. Hiervoor heb je vaak een combinatie nodig van grotere en kleinere maatregelen en natuurlijk verschilt dit per bedrijf. Hieronder geven wij jou tips om jouw bedrijf een groeispurt te geven.
1 Investeren
Een bedrijf laten groeien gaat samen met investeringen. Hiervoor is er natuurlijk geld nodig en als start-up kan dat lastig zijn. Veel bedrijven kiezen als oplossing om op zoek te gaan naar externe financierders, zoals een finance controller. Zij kunnen jou helpen om grote stappen te zetten in de groei van jouw organisatie. Een goede controller is het halve werk: zij kunnen hierbij een belangrijke rol spelen.
2 Focus
Zolang je bedrijf aan het groeien is, kun je de focus verliezen op de dagelijkse gang van zaken. Hierdoor kun je weinig tijd overhouden voor de groei van jouw bedrijf. Het is daarom belangrijk om prioriteit te geven aan het maken van groeiplannen en plan hiervoor een vast tijdstip in.
3 Vergeet je netwerk niet
Waarschijnlijk heb je al een groot netwerk opgebouwd. Maar maak jij wel eens gebruik van dit netwerk? Veel ondernemers vergeten dit. Het kan waardevol om hier eens je aandacht op te vestigen. Investeer daarom regelmatig in je netwerk door zinvolle kennis met hen te delen of geef ze eens een gunst.
4 Heb grip op je financiën
Als je eenmaal een goede groei hebt doorstaan, gaat er veel geld in om. Hierdoor kan het lastiger zijn om je financiën goed onder controle te houden. Zorg er dus voor dat je altijd weet hoe de financiën er voorstaan. Een boekhouder kan je hiermee uit de brand helpen, bijvoorbeeld van Staan. Een gespecialiseerd iemand die je kan helpen met jouw geldzaken, is onmisbaar. Als je het toch zelf wil blijven doen, zorg er dan voor dat je het boekhouden goed onder de knie hebt en kijk kritisch naar de kosten, facturen en maak een begroting.
5 Durf risico’s te nemen
Hoe zorg jij ervoor dat je onderscheid maakt tussen jou en je concurrent? Probeer niet binnen de lijntjes te blijven en wees niet bang voor risico’s. Op deze manier kun jij onderscheid maken zodat de klant naar jou toekomt. Een tip is om te kijken bij andere organisaties hoe zij hun groei hebben doorstaan.