Wanneer is het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Na jaren bezig te zijn geweest met het opbouwen van bijvoorbeeld je stukadoorsbedrijf, begin je na te denken over een transitie. Misschien heb je vanaf het begin een bedrijfsverkoop gepland als onderdeel van je exit-strategie, of misschien heeft een recente fusie of overname in je branche of regio het idee veroorzaakt. Misschien werd je op een dag gewoon wakker en realiseerde je je dat je klaar was met het runnen van je bedrijf. Je wilt dan weten wat het beste moment is om je onderneming te verkopen. Daarover lees je hieronder meer!
Is je bedrijf klaar om te verkopen?
Eigenaren hebben de neiging om van hun bedrijf te houden, zoals het hoort. Maar laat je passie voor wat je hebt gebouwd je begrip van de objectieve verdiensten en verplichtingen van je organisatie niet vertroebelen. Onthoud: waarde is in het oog van de koper. Idealiter zou je, wanneer je besluit je bedrijf te verkopen, een solide boek met zaken moeten hebben en een koper veel te bieden hebben – met voldoende tijd om een strategie uit te stippelen. Waar kijken kopers naar? Groei! Ze willen bedrijven pakken op het ideale moment van de bedrijfscyclus – niet tijdens de vroege stadia (pre-growth) en niet nadat inkomsten en winst een plateau hebben bereikt (post-growth). Overweeg of en hoe je iemand ervan kunt overtuigen dat dit nu de perfecte gelegenheid is om erin te duiken.
Ben je persoonlijk bereid om te verkopen?
Uiteindelijk berust het succes van je bedrijfsverkoop op jou: je acties, verwachtingen en vermogen om het weliswaar uitdagende fusie- en overnameproces te doorstaan. Maak voordat je kopers gaat benaderen zeker tijd voor zelfreflectie: Wat vind je van een exit? Kom je elke dag enthousiast aan op je werk om nieuwe uitdagingen aan te gaan of voel je je geïrriteerd, uitgeput en ontmoedigd en wil je liever thuis een workout doen met de dumbbells die je hebt gekocht op gewichtenshop.nl? Motiveert het werk je nog steeds, of ben je het contact met je vaardigheden en interesses kwijt? Kun je je voorstellen dat je je bedrijf nog vijf, tien of twintig jaar kunt runnen? Gevoelens van burn-out kunnen erop wijzen dat dit het moment is om je bedrijf te verkopen. Houd er echter rekening mee dat je de energie moet verzamelen om met je koper te communiceren en te onderhandelen – terwijl je je dagelijkse werk voortzet – gedurende ten minste enkele maanden. E-choppers huren Volendam met je gezin zal dus nog even moeten wachten!
Welke marktfactoren zijn van belang?
Net als de aandelenmarkt, groeit en vervaagt dit landschap samen met grotere economische krachten, soms in je voordeel. Kijk naar je concurrenten en bedrijven van vergelijkbare grootte in je sector:
- Hoeveel zijn er de afgelopen jaren verkocht of overgenomen?
- Hoeveel nemen kleinere bedrijven over?
Dezelfde trends die je bedrijf aantrekkelijk maken voor een koper, kunnen je ook dwingen om zo snel mogelijk te verkopen, voordat de marktkrachten de andere kant op gaan. Als je bijvoorbeeld een startup runt, wil je misschien afsluiten voordat de volgende golf van verstoringen opduikt. Algemene marktfactoren die wijzen op een goed klimaat voor zakelijke verkopers zijn onder meer:
- hoge percentages recente transacties gesloten
- hoge recente aankoopprijsveelvouden
- bovengemiddelde strategische kopersactiviteit
- lage belastingen